ספרי התווים הישראלים שנכתבו לגיטרה מעטים מאד,ואלה שנכתבו עסקו במתודות לימוד בשיטה הקלאסית שלאורם התחנכו רבים, או בשיטות ליווי של נגינת אקורדים ,אך אף ספר לא עסק בנגינת סולו של רפרטואר ישראלי המשופע ביוצרים גאונים גם בקנה מידה בינלאומי. מתוך החוסר הזה,ומתוך רצון עז שלי לנגן סולו נכסי צאן ברזל שליוו את תקופת התבגרותי ותמיד ריגשו אותי,התחלתי מסע ארוך ומרתק במהלכו צמחתי והתפתחתי הן כגיטריסט והן כמעבד. תוך כדי התהליך החלטתי להביא אל הכתב את העיבודים שיצרתי כדי לאפשר לנגני גיטרה לנגן אותם, יש לציין כי הטכניקה הדרושה כדי לנגן עיבודים אלה היא טכניקת נגינה קלאסית (נא להניח את המפרט...) ,שליטה בתווים תועיל מאד לנגינה יחד עם הטאבים המצורפים,וכמובן, לתבל את הכול בהמון סבלנות והתמדה! תהליך העיבוד מתחיל מבחירת סולם מתאים- פעולה ראשונה בחשיבותה! . ישנם מספר סולמות הנחשבים יותר נוחים בזכות האפשרות לשימוש רב במיתרים הפתוחים- בדרך כלל אעדיף אותם כדי לאפשר "זרימה" של העיבוד(במז'ור-D ,A ,G,C ובמינור-Dm ,Em ,Am). אני מתחיל עם מנגינה ובס ובודק שהקפיצות על צוואר הגיטרה אינן גדולות מדי,ושאין צורך לשנות אוקטבות יותר מדי פעמים (לעיתים אין ברירה) אח"ך אצלול יותר לעומק ואוסיף את הקול האמצעי. בשלב ראשון אני נצמד להרמוניות המקוריות ותוך כדי התהליך משלב רה הרמוניזציה (אקורד שהוא תחליף לאקורד המקורי שאליו התכוון המלחין.) תחליפים אלה הלקוחים ברובם מעולם הג'אז ,חביבים עלי, במיוחד בשירים "פשוטים" במקורם- פעולה המעניקה סאונד רענן לשיר . טכניקות אחרות בהם אני עושה שימוש כדי לגרום לעיבוד להישמע מעניין הם: העברת המנגינה לבס, צלילים עיליים (Harmonics), שימוש בצליל עוגב (Pedal note) והוספת צלילי מתח (Tensions).
הבה ננתח את השיר "צרות טובות" של שלום חנוך מתוך הספר גיטרה ישראלית 2.
בחרתי בסולם C הנוח מאד לעיבוד.מנגינת הפתיחה כמו במקור,ומסתיימת בG alt אקורד היוצר מתח ומכין אותנו לתחילת השיר.
תיבה ראשונה מנוגנת בסקסטות.מרווח נעים ואפקטיבי מאד. בהמשך ננצל את המיתרים הפתוחים ונשתמש בפוזיציות פתוחות של Dm ו G.בתיבה 5 שילבתי משפט בס בעוד הצליל סי מהדהד בתור מנגינה.
הפזמון משתשמש במשולשי היסוד של האקורדים Am Em ו F .בתיבה 10 ישנה תנועהשל בס תחת הצליל דו החוזר מספר פעמים.תיבה 12 שוב שימוש בסקסטות.בתיבה 14 שימוש ברה הרמוניזציה- הקורד Dm חצי מוקטן במקום Dm7 בגירסא המקורית.ממליץ בחום להתנסות בתחליף זה היוצרמתיחות נעימה (ברוב המקרים).בתיבה16 נשארתי באותה סביבה הרמונית עם שינוי קל ל אקורד Fm כדי לגוון.לאחר חזרה לפתיחה,הסיום למעשה הוא עלייה בסולם דו מז'ור בסקסטות ,כשהאקורד המסיים את העיבוד הוא דו בבס עם 4 צלילים עיליים המנוגנים בשריג 12 (מיתרים 1-2-3-4 ) Cmaj 9 .
להתראות בעיבוד הבא .
חגי הוא בוגר ביה"ס לג'אז ומוסיקה בת זמננו- "רימון", ובוגר האקדמיה למוסיקה "רובין",ירושלים. . במשך חמש שנים היה חבר בשלישיית "טוקאן" שביצעה עיבודים מקוריים למיטב הקלאסיקות של המוסיקה הברזילאית , לצד יצירות מקוריות שלו. חגי הופיע במיטב הפסטיבלים בארץ (פסטיבל ישראל, פסטיבל הגיטרה הבינלאומי,ג'אז בים האדום ) כמו גם בחו"ל,ושיתף פעולה עם אמנים כגון מתי כספי,ושלמה גרוניך. המלחין מתי כספי מגדיר את חגי כ"גיטריסט יוצא דופן בנוף הגיטריסטים בארץ, וירטואוז בנגינתו, ומשמש השראה אפילו לפסנתרנים". http://www.hagairehavia.com